تجهیزات ساخت یونولیت

فهرست

تجهیزات تولید یونولیت | دستگاه های ساخت یونولیت کدامند؟

خط تولید یونولیت به ۲ بخش کلی تقسیم می شود:

دسته اول ماشین آلات  تولید بخار آب

دسته دوم ماشین آلات تولید یونولیت

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

مهمترین عامل لازم جهت پیش انبساط و قالبگیری یونولیت سقفی و بسته بندی بخار آب ۱۸۰ درجه خشک با فشار حداقل ۸ بار میباشد و تمامی ماشین آلات تولید یونولیت از جمله پری اکسپندر-بلوکر -قالب تزریق جهت انجام فرآیند انبساط به بخار با شرایط ذکر شده دارند.

دسته اول به چند زیرمجموعه تقسیم  می شود

۱- آب شیرین کن

۲-کندانسور

۳- دیدیتور

۴- دیگ بخار

۵ تاسیسات کلکتور و تقسیم بخار به خط تولید

آب شیرین کن

آب مورد استفاده جهت ایجاد بخار در دیگ بخار باید کمترین سختی را دارا باشد . درصورت استفاده از آب با سختی بالا مشکلات زیادی در خط تولید ایجاد میشود که اولین و مهمترین آن امکان انفجار دیگ بخار در اثر فرسایش و خورندگی رسوب ها و در نتیجه ضعیف شدن اتصالات در مقابل حرارت میباشد.  مشکل دیگری که سختی آب میتواند ایجاد کند سطح تولید بخار کمتر در خط تولید میباشد که بطور غیر مستقیم میتواند در میزان تولید اثر گذار باشد.

آب شیرین کن  و سختی گیری آب به روش های مختلفی درصنعت صورت میگیرد و در هر صنعت بنا به نیاز میزان سختیگیری و میزان تولید آب شیرین انواع آن انتخاب میشود.

پانل سه بعدی (3D Panel) چیست و چه کاربردی دارد؟

آب شیرین کن مورد استفاده در صنعت یونولیت و پلی استایرن انبساطی از نوعreverse osmosis

میباشد. در این روش آب وارد فیلتر های اولیه میشود و رسوب های بزرگ آب بوسیله فیلتر های کربنی و شنی گرفته میشود و پس از آن با فشار بالا بوسیله پمپ های بسیار قوی وارد فیلتر ممبران صنعتی شده و در آنجا ذرات میکرونی ناخالصی از آب جدا شده و بصورت فاضل آب خارج میشود. و آب شیرین حاصل با سختی تقریبا نزدیک به صفر واردمخازن شده و آماده استفاده در دیگ بخار میشود.

آب شیرین کن صنعتی

دیگ بخار

دیگ بخار یک مبدل حرارتی میباشد که بخار مورد نیاز سیستم انبساط یونولیت را تامین میکند. ساختمان اصلی دیگ بخار از مخزن آب لوله های نازل حرارتی -کوره -و مشعل تشکیل شده

مشعل بوسیله گازوئیل یا گاز حرارت مورد نیاز جهت گداخته شدن لوله های مبدل حرارتی را تامین  می کند. و حرارت با سطح تماس بالا با آب موجود در مخزن دیگ آنرا به بخار تبدیل میکند و بخار با فشار بالا تولید میکند.

عملکرد درست دیگ بخار و کیفیت بخار تولید شده در دیگ بخار به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله کیفیت آب ورودی که توسط آب شیرین کن صورت میگیرد و اکسیژن گیری آب ورودی به دیگ بخار.

دیگ بخار از نظر ایمنی بسیار حساس و باید طی بازرسی های زمان بندی شده عملکرد آن بصورت متناوب مورد بررسی و ثبت قراربگیرد و سه انگاری در کنترل دیگ بخار میتواند باعث حادثه های جبران ناپذیری بشود.

شرکت های مختلفی در ایران اقدام به ساخت دیگ های بخار میکنند ولی بهترین سازنده های دیگ بخار در ایران ماشین سازی اراک و گرما گستر نام دارند

استفاده از برندهای متفرقه و غیر استاندارد مشکلات زیادی را در خط تولیدبوجود خواهد آورد.

دیگ بخار

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

کندانسور و دیدیتور

این تاسیسات برای آماده سازی آب و اکسیژن گیری و جلوگیری از هدر رفت آب در سیستم بخار مورد استفاده قرار میگیرند.

 

کلکتور و اتصالات توزیع بخار

بخار تولید شده توسط کلکتور و شیر های بال ولو مخصوص بخار بوسیله لوله های مانیسمان رده ۴۰ که فشار زیادی تحمل میکنند به نقاط مختلف خط تولید یونولیت ارسال میشود. در تمامی مسیر لوله کشی بخار در محل اتصالات و شیر ها و در طول لوله کشی مقداری از بخار موجود میعان شده و در سیستم آب ایجاد میکند و ورود این آب به سیستم انبساط یونولیت باعث آسیب دیدن پلی استایرن انبساطی شده و کیفیت محصول نهایی را باعث میشود برای همین در طول لوله کشی های بخار در فواصل کم طله های بخار نصب میشوند که دستگاه هایی هستند که آب ذکر شده را از بخار جدا و دوباره به کندانسور و مدار آب دیگ بخار باز میگردانند.

ماشین آلات تخصصی یونولیت

تا به این مرحله ماشین آلات ذکر شده عمومی بوده و با صنعت های دیگیری مثل نساجی کارتن سازی و … مشترک بودند.

اما بخشی از ماشین‌آلات فقط مخصوص تولید یونولیت یا پلی استایرن انبساطی هستند.

این ماشین آلات شامل

۱ – موادپز یا pree expander

۲-بلوکر blocker

۳-قالب تزریق

۴-خشک کن

۵-آسیاب

۶-گردگیر

۷-ماشین آلات انتقال مواد و سیلوها

مواد پز

مواد پز در واقع یک همزن غول پیکر با پره های فلیزی بزرگ است که بوسیله بخار تا فشار ۱ بار عمل پیش انبساط را انجام میدهد. این دستگاه عمل تغذیه و تخلیه را به دوروش

کانتینیوز یا بچ انجام میدهد و سیستم فرماندهی آن بوسیله کامپیوتر های صنعتی plcانجام میشود. تعیین چگالی یونولیت تولید شده با این دستگاه انجام میشود و براساس میزان انبساط گرانول چگالی محصول نهایی ایجاد میشود.

مراحل تولید یونولیت

بدنه مواد پز از آلمینیوم بوده و در سطح آن سوراخ های نازل بخار تعبیه شده و ۲ جفت پره استیل مورب بطور مخالف یکدیگر بوسیله موتور الکتیکی بسیار قوی و انتقال نیرو توسط گیربکس به چرخش در می آید . و مواد را منبسط میکند.

سیستم های تغذیه و تخلیه مواد پخته شده بوسیله سیلندر های پنوماتیک و اکچیتور های پنوماتیک انجام میشود که فرمان آنرا plc صادر میکند.

مواد پز

بلوکر

بلوکر یک دستگاه مکعبی شکل با ابعاد ۲×۱×۱،متر است که با شاسی بسیار محکم از جنس آهن صنعتی ساخته شده و دارای ۶ صفحه آلومینیومی سوراخ دار جهت پخش بخار به درون قالب است .

صفحات بوسیله اتصالات هیدرولیک به هم قفل میشوند و سیستم فرمان این دستگاه بدلیل تحمل فشار بسیار زیاد بخار از نوع هیدرولیک است. این دستگاه در هر وجه خود دارای ورودی های بخار است و ورودی اصلی بخار بوسیله شیر گلاب ولو پنوماتیک قابل تنطیم از ۰ تا ۴ میلی آمپر تنظیم و بر حسب نیاز به داخل دستگاه هدایت میشود.

بعداز ورود مواد اولیه به دستگاه و تزریق بخار و ایجاد شدن بلوک مادر یونولیت آب حاصل از میعان بخار داخل قالب از طریق شیر های اتوماتیک پروانه ای با عمل کننده های پنوماتیک به بیرون قالب  هدایت میشوند و پس از باز شدن در بلوکر سیلندر هیدرولیکی پران قطعه یونولیتی را با قدرت به بیرون هدایت میکند.

بلوکر

قالب تزریق

این دستگاه درواقع یک پرس هیدرولیک است که یک فک متحرک دارد . سمبه و ماتریس قالب به ترتیب به فک ثابت و متحرک پرس متصل میشوند  و هاوزینگ بخار دارای یک شیر پرکن مخصوص مواد است که دارای ورودی هوای فشرده و مواد است. شیر های پرکن عمل انتقال مواد را بوسیله وکیوم انجام میدهند و قطعات بسیار حساسی میباشند.

درمواردی که سطح قالب بیش از حد معمول باشد از قفل های هیدرولیک و پنوماتیک جهت اتصال سمبه و ماتریس استفاده میشود. دستگاه های تزریق در دونوع دستی و اتومات تولید میشوند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

دستگاه تزریق

خشک کن

در مناطق شرجی با رطوبت بالا گرانول های تولید شده پس از استراحت در اثر رطوبت هوا خیس شده  و استفاده از آن ها برای چگالی های کم یونولیت امکان پذیر نیست.

در این مناطق گرانول های پخته شده در سیلو ها داخل دستگاهی به نام خشک کن قرار میگیرند . این دستگاه مواد را از دالانی با حرارت داغ و فن های قوی عبور داده و مواد گرانول را آماده قالب گیری مینماید.

آسیاب یونولیت

امکان استفاده از ضایعات یونولیت در بعضی از مصارف یونولیت مثل ورق های ضربه گیر وجود دارد. میزان مجاز استفاده از این ضایعات تا ۲۰ درصد کل وزن محصول میباشد و ضایعات باید کاملا تمیز و بدون گرد و خاک باشد. ضایعات ذکر شده بوسیله آسیاب یونولیت که از جندین پروانه ریز و درشت تشکیل شده انجام میشود و یونولیت به گانول های تا قطر ۱ سانتیمتر تبدیل میشود و در سیلوهای مخثوص نگهداری و در زمان قالب گیری با مواد اولیه نو مخلوط و قالب گیری میشوند. استفاده از ضایعات در ورق های با کاربرد عایق مجاز نیست بدلیل اینکه ضایعات کاملا به مواد نو نمیچسبد و در واقع حفره های ریزی در کار ایجاد میکند که با چشم قابل رویت نیست ولی باعث پرت حرارتی و کاهش میزان عایق ورق میکند.

گردگیر

در پروسه آسیاب بدلیل تنش زیاد مواد بازیافتی گرد سفید رنگ ریزی بوجود می آید که مخلوط شدن این گرد با مواد نو میزان چسبندگی مواد به یکدیگر را دچار مشکل کرده و نتیجه نهایی را تغییر می دهد. به این منظور دستگاهی به نام گردگیر وجود دارد که این گرد را  از مواد آسیاب شده جدا میکند تا کیفیت مطلوب حاصل شود . گرد ذکر شده نیز در صنعت آجر نسوز مورد استفاده قرار میگیرد .

سیلو

سیلو