انواع یونولیت

معرفی انواع یونولیت و کاربردهای آنها

یونولیت یا  همان بلوک پلی استایرن انبساطی یکی از متداولترین پلیمرهای مورد استفاده در صنعت هست و به دلیل خصوصیات و خواص منحصر به فرد خودش طیف کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد به طور کلی اگر بخواهیم کاربردهای یونولیت تقسیم بندی کنیم استفاده از آن را به سه دسته اصلی تقسیم می کنیم.

1-کاربرد در صنعت ساختمان  

2-کاربرد در صنایع بسته بندی و صنایع مختلف 

-۳ استفاده از یونولیت در کاربردهای عمومی 

کاربرد در صنعت ساختمان 

 یکی از مهمترین خصوصیات یونولیت حجم بسیار زیادی نسبت به وزن آن م میباشد یعنی چگالی بسیار پایین (چگالی نسبت جرم به حجم یک ماده است که بر اساس کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه می شود و هرچقدر این عدد بیش تر باشد آن ماده تراکم بیشتری دارد)

بر اساس همین خاصیت در صنعت ساختمان در جاهایی که می خواهند بتن کمتری مصرف کنند و وزن سازه را  سبک کنند  از این خاصیت یونولیت استفاده کرده و بخشی از حجم بتن ریزی را با یونولیت پر می کنند یونولیت های سقفی سقفی مورد استفاده در ساختمان نمونه ای از این کاربرد در صنایع ساختمانی هستند . این محصول یک بلوک ذوذنقه ای شکل است که در سقف های تیرچه بلوک (دال یک طرفه) برای قالب گیری بتن مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت ساختمان ارزان قیمت بسیار کاربرد دارد. همچنین در فونداسیون ساختمان ها نیز از همین خاصیت یونولیت برای ایجاد قالب بتن استفاده میشه و از همین کاربرد یونولیت برای پر کردن درزهای انقطاع بین ساختمان ها استفاده زیادی می شود.

یونولیت چیست؟

یکی دیگر از خاصیت های منحصر به فرد یونولیت ها همان میزان عایق حرارتی آنهاست که از همه مواد پلیمری عایق مشابه میزان عایق آنها بیشتر می باشد و بر اساس این خصوصیت در ساختمان ها نقش عایق حرارتی را ایفا می کند همانطور که می دانید در مبحث ۱۹ ساختمان تاکید به استفاده از ورقه های یونولیت با چگالی بالا برای عایق بین دیوارها شده است و از یونولیت در تیغه های سفالی و بلوک های لیکا برای عایق استفاده میشود. لازم به ذکر است که هرچقدر خصوصیت چگالی یونولیت بالاتر باشد میزان عایق بودن آن در برابر حرارت بیشتر است . از این رو استاندارد های مختلفی جهت تعیین چگالی یونولیت در صنایع مختلف تدوین شده که در مقا له های بعدی شرح خواهیم داد.

یکی دیگر از خاصیت های یونولیت خاصیت جذب صدای بالای اون که به دلیل فضای خالی بین گرانولها ایجاد میشه و یونولیت را به یک عایق صدای ایده آل تبدیل میکنه و از آن برای عایق صوتی در آمفی تئاترها سالن های همایش سالن های موسیقی استودیو ها برای صدا گیری کانکس ها و صدا گیری محیط های صنعتی استفاده می شود. در سال های اخیر با گسترش استخراج رمز ارز ها و با توجه صدای زیاد دستگا ه های ماینر از یونولیت جهت عایق کردن صدای اتاقک های استخراج بیت کوین استفاده فرآوانی میشود.

یکی دیگر از کاربردهای یونولیت در صنایع ساختمان استفاده از آن به عنوان عایق سرد کن های صنعتی است و بر حسب نیاز با چگالی های بالا برای سردخانه های بالای صفر وزیرصفر در صنایع مختلف استفاده میشه سردخانه های مثل سردخانه های میوه سردخانه های گوشت ومواد  پروتئینی و گوشت و همینطور سردخانه های بستنی.

با توضیحاتی که در بالا داده شد محصولات یونولیت مورد استفاده در صنایع ساختمان را به دسته های زیر تقسیم می کنیم.

  • یونولیت سقفی
  • یونولیت پرکننده به شکل ورق مورد استفاده در فونداسیون و درزهای انقطاع
  • یونولیت عایق حرارتی
  • یونولیت عایق صدا

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

کاربردهای یونولیت در صنعت

 یکی دیگر از خاصیت های منحصر به فرد یونولیت ضربه گیری و خاصیت ارتجاعی اون هست که باعث میشه بتوان از آن برای استفاده در بسته بندی های لوازم حساس به ضربه استفاده کرد و همانطور که میدانید بزرگترین برندهای صنایع لوازم خانگی مثل سونی سامسونگ و ال جی هنوز استفاده از یونولیت را برای ضربه گیری و محافظت محصولات خودشان انتخاب می کنند در بخش ساختمان در مورد عایق بودن یونولیت صحبت شد بر اساس همین خاصیت یونولیت از آن در صنعت تاسیسات  و دستگاه های حرارتی و برودتی و اتومبیل جهت عایق کاری در مقابل حرارت و همچنین ضربه گیری اون در صنایع اتومبیل استفاده میشه.

مراحل تولید یونولیت

یکی دیگر از کاربردهای یونولیت در صنعت استفاده در صنعت قالب سازی و مدل سازی برای ساخت مدلهای اولیه و پروتوتایپ محصولات و قالب گیری و ساخت قالب آنها هست. دراین صنعت با استفاده از مدل های سه بعدی طراحی شده با کامپیوتر ها و با استفاده از دستگاه های سی ان سی چند محوره فرز مدل هایی با جزییات بالا تولید و از آنها برای طراحی قالب استفاده میکنند. در گذشته در این صنعت از موم بجای یونولیت استفاده میشد ولی با مرسوم شدن یونولیت انجام این فرآیند بسیار راحت تر و دقیق تر انجام میشود.

بنابراین یونولیت مورد استفاده در صنعت را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد

1-یونولیت بسته بندی لوازم خانگی و الکتریکی 

2- یونولیت عایق حرارتی در تاسیسات حرارتی و برودتی مثل فن کویل ها و سیستم های تهویه 

3-یونولیت مدل سازی قالب و طراحی پروتوتایپ 

دیگر کاربردها

اما در کنار تمام کاربردهای یونولیت  اعم از صنعت ساختمان و صنایع دیگر محصولات عمومی هم از یونولیت ساخته می شوند که در زیر به بعضی از آنها اشاره می کنیم

1-یخدان های مورد استفاده در صنایع شیلات و غذاهای دریایی 

2-استفاده به عنوان پرکن عروسکها 

3- استفاده در مبل های شنی 

4-استفاده در کلاه های ایمنی دوچرخه سواری و موتور سواری 

5 -استفاده به عنوان گچبری پیش ساخته در منازل به عنوان دکوراسیون  

6 -توپ های یونولیتی جهت استفاده برای روکش سدها و آب های ذخیره شده  

7- توپ و قلب های یونولیتی مورد استفاده در صنعت گل سازی  

۸ -استفاده در هواپیمای اسباب بازی 

9- استفاده از یونولیت در مجسمه سازی و مدل های نمایشگاهی 

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان