سلامتی-و-ایمنی-کار

فهرست

سلامتی و ایمنی کار

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

بتن بخش 12- بتن و محیط زیست بخش سوم

ملاحظات مربوط به سلامتی و ایمنی کار

کار کردن با بتن به مراقبت هایی نیاز دارد، او باید پوست در برابر قلیائیت زیاد محافظت شود. استفاده از دستکش های لاستیکی و چکمه ضروری می باشد. گرچه حساسیت های پوستی ناشی از سیمان رایج نمی باشد اما گاه در بین کارگرانی که در استفاده از پوشش مناسب کوتاهی داشته اند مشکلات پوستی دیده شده است. عموما بتنهایی که به طور سنتی ساخته شده و در داخل ساختمان ها استفاده میشوند مشکلی از نظر سلامتی بخصوص در افراد حساس به مواد شیمیایی ایجاد نمی کنند. هرچقدر تکنولوژی ساخت بتن پیشرفته میشود مواد ترکیب شده با آن تغییر مصالح ساختمانی و آزمایشگاه می کنند. در حال حاضر افزودن مواد شیمیایی که زمان گیرش، روان کنند قابلیت پمپاژ شدن، ظرفیت جذب آب، پایداری از نظر ذوب و انجماد، مقاومت و رنگ را کنترل می کنند رایج است. بیشتر دیر گیرنده ها تقریبا از مواد شیمیایی بی ضرر با زمینه مواد قندی و ساکاریدها ولیگنوسولفوناها که نسبت 3 صدم تا ۱۵ صدم درصد با بتن مخلوط می شود تشکیل شده اند. عامل کارآیی یا فوق روان کننده ها می توانند شامل مواد شیمیایی نظیر سولفونات ملامین فرم آلدئید و سولفونات نفتالین فرم آلدئید تغلیظ شده باشند.

آلاینده های هوا

افزودنیهای حباب ساز با ترکیب کردن هوا و بتن مقاومت را نسبت به خسارت ناشی از تناوب ذوب – انجماد افزایش می دهند و کارآیی بتن را بهبود می بخشند. وقتی این مواد به سیمان افزوده شوند کلمه A بعد از نوع سیمان می آید. (Type IA)این مواد می تواند شامل انواع مختلفی از نمکهای معدنی (به طور مثال رزین های چوب و نمکهای سولفونات لیگنین)، همراه با مواد شیمیایی که در استفاده از آن شک و تردید وجود دارد، مثل سولفونات آلکالین بنزن و مشتق متیل – استر کوکامیددیتانول آمین، قارچ کش ها، میکروب کشها و حشره کش ها که به برخی از بتنها اضافه می گردند، باشند. به علت اضافه شدن افزودنیها، بتن امروزی می تواند مقدار کمی آلدئید و دیگر مواد شیمیایی را به هوای فضای داخل اتاق اضافه کند. متاسفانه پی بردن به مواد شیمیایی در ترکیب افزودنی های بتن به کار رفته مشکل است زیرا تولید کنندگان بتن در این زمینه همکاری لازم را نمی کنند.

برای مشتریهای حساس به مواد شیمیایی می توان افزودنی ها را به مقدار کمتری اضافه نمود و یا به منظور کاهش تبخیر مواد فرار، روی بتن ساخته شده را با مواد آستری پوشاند.

کامپوزیت های FRP

سرانجام ممکن است سقف ها و دیوارهای بتنی از نظر رطوبت مشکل ساز گردند و باعث رشد قارچ و کپک شوند این مسئله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می شود. دو منبع رطوبتی در بتن وجود دارد. جریان رطوبت از خاک اطراف بتن و دیگری نم موجود در فضای خانه که ممکن است در تماس با سطح بتن تغليظ شوند برای حذف اولین عامل باید در اطراف شالوده سیستم زهکشی مناسب ایجاد کرد و همین طور قبل از خاکریزی باید در خارج از شالوده دیوار آزمایش مناسب بودن میزان رطوبت و آب را انجام داد و نیز زیر سطح بتن یک لایه سنگ خرد شده و یک لایه پلی اتیلن مسدود کننده رطوبت تعبیه کرد. برای کاهش میعان بخار آب ناشی از تماس با سطح سرد بتن باید عایق کاری صورت پذیرد. در نواحی شمال کانادا یک لایه از فوم محکم و مقاوم در سطح خارجی شالوده و دیوار و همین طور زیر سطح بتنی تعبیه می کنند که سطح داخلی بتن را تا حدی که میعان اتفاق نیفتد گرم می کند. البته بسته به شرایط آب و هوا این عملیات ممکن است مشکل تر باشد.

جمع بندی

سیمان و بتن امروزه از اجزاء اساسی ساختمان می باشد بتن فواید محیطی زیادی دارد که شامل پایانی، دوام، قابلیت ذخیره گرما و عموما غیر فعال بودن از لحاظ شیمیایی می باشند. قابلیت استعمال انرژی خورشیدی غیر فعال و بوجود آوردن توده گرمایی بتن را به یک ماده با ارزش تبدیل می کنند. در خیلی از شرایط بتن نسبت به چوب و فولاد ماده برتر می باشد.

اما تولید سیمان انرژی زیادی مصرف کرده و به تبع آن مقدار زیادی (C) در اتمسفر آزاد می شود. بنابراین برای کم کردن اثرات زیست محیطی باید از مصرف سیمان در بتن کم کرده و مواد دیگری (

مثل خاکستر بادی و …)

استفاده کنیم و بتن را آگاهانه و معقولانه استفاده نماییم.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان