بتن سبک هبل (هبلکس)

فهرست

بتن سبک هبل (هبلکس)

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

 تاریخچه ای کوتاه از هبل

بتن سبک یا بتن متخلخل در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط یک آرشیتکت سوئدی اختراع گردید. هم اکنون در اروپا بتن سبک تحت نامهای بتونگ و هبل عرضه می شود. ساخت این محصول با استفاده از تکنولوژی پیشرفته از طریق اختلاط و پخت مواد اولیه: ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیم (افزودنی حجم دهنده) و آب انجام می گیرد.

فوم بتن

١- بتن دارای چهار رکن اصلی می باشد که به صورت مناسبی مخلوط شده اند، این چهار رکن عبارتند از: الف- شن ب- ماسه ج- سیمان د- آب

به آن اضافه

۲- در برخی شرایط، برای رسیدن به هدفی خاص، مواد مضاف می شود که جزء ارکان اصلی بتن به شمار نمی آید.

٣- توده اصلی بتن، مصالح سنگی درشت و ریز (شن و ماسه) می باشد.

۴- فعل و انفعالات شیمیایی بین سیمان و آب موجب میشود شیرابهای بوجود آید و اطراف مصالح سنگی را بپوشاند و مصالح سنگی را به صورت یکپارچه به هم بچسباند.

۵- استفاده از آب برای ایجاد واکنش شیمیایی است.

– برای ایجاد کارپذیری لازم بتن، مقداری آب اضافه می شود تا بتن با پر کردن کامل زوایای قالب بتواند دور کلیه میلگردهای مسلح کننده را بگیرد.

۷- جایگاه استفاده آب در بتن به لحاظ انجام عمل هیدراتاسیون دارای حساسیت بسیاری زیادی است.

طبقه بندی بتن های سبک ١

– بتن سبک باربر ساختمان

۲- بتن مصرفی در دیوارهای غیر باربر

 ٣- بتن عایق حرارتی (مانند یونولیت عایق است)

نکته ۱: طبقه بندی بتن سبک باربر طبق حداقل مقاومت فشاری انجام می گیرد. برای مثال طبق استاندارد ۷۷ ۳۳۰ – ASTMC در بتن سبک مقاومت فشاری بر مبنای نمونه های استوانه ای استاندارد شده، پس از ۲۸ روز نباید کمتر از ۱۷ مگاپاسکال باشد. وزن مخصوص آن نباید از ۱۸۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب تجاوز نماید، که معمولا بین ۱۴۰۰ و ۱۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

 نکته ۲: بتن مخصوص عایق کاری معمولا دارای وزن مخصوصکمتر از ۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب و مقاومت بین0.7 و 7مگاپاسکال می باشد.

مزایای بتن سبک

این مزایا عبارتند از:

 الف)مزایای فنی سبکی وزن، عایق در برابر حرارت و برودت، صدا، استحکام و پایداری در مقابل زلزله و آتش سوزی و بسیاری مزایای دیگر از محاسن بلوک های هبلکس نسبت به سایر مصالح قدیمی نظیر آجر و سفال می باشد.

قطعات بتنی آماده

ب)مزایای اجرائی با توجه به ابعاد و سبکی و راحتی نصب بلوک های هبلکس در همه ضخامتهاء سرعت اجرای هبلکس نسبت به سایر مصالح ۳ برابر است.

ج)مزایای اقتصادی پروژه های ساختمانی با استفاده از بلوک های هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا، به دستمزد کمتری نیاز دارد و همچنین استفاده از هبلکس به سبب مصرف ملات کمتر و نیز کاهش بارهای وارده به سازه (بدلیل وزن کم دیوارها) مد کاهش ابعاد سازه می شود. صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرف موجب می گردد. عایق بودن هبلکس در برابر گرما و سرما، علاوه بر صرف چشمگیری در فضاهای تأسیساتی و سطح حرارتی برودتی، موجب کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش ساختمان در آینده خیال شد ( خصوصا با توجه به روند افزایش قیمت سوخت). به علاوه با توجه به ضوابط اخ شهرسازی مربوط به اماکن عمومی نظیر هتل ها و ادارات مبنی بر جلوگیری از انتشارصدا بین واحدها و اطاقها.

خصوصیات بارز هبلکس

عایق گرما، سرما، صدا و مقاوم در برابر زلزله و… صرفه جویی در آهن و آرماتور، زمان اجرا، ملات مصرفی، دستمزد و… – چسبندگی قابل توجه با ملات سیمان و ماسه و گچ و خاک.

الف) عمده خواص بتن سبک (هبلکس)

به شرح ذیل است: ۱

– وزن مخصوص: هر متر مکعب حدود ۶۰۰ کیلوگرم

۲- مقاومت فشاری: ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع با امکان افزایش آن بر حسب نیاز مصرف کننده. کار کردن با بتن سبک (هبلکس)بسیار آسان است، مثلا به راحتی می توان آن را اره نموده یا میخ در آن کوبید و یا جای پریز یا کانال عبور سیم برق و لوله آب را در آن به وجود آورد. علاوه بر این بتن سبک در مقابل آتش بسیار مقاوم است و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارد. با توجه به آئین نامه جدید محاسبه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله، بکارگیری مصالح سبک وزن راه حل مناسب و باصرفه در جهت افزایش ایمنی ساختمان می باشد و بلوک های بتن سبک (هبلکس) أمين کننده این مزیت فنی است. یک متر مکعب بلوک هبلکس حدود ۶۰۰ کیلو بتن گرم وزن دارد که برابر ۸۶۶ عدد آجر به وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم می باشد، به عبارت دیگر یک عدد بلوک ۲۰×۲۵×۶۰ هبلکس مطابق با ۴۶ عدد آجر است، در حالیکه وزن آن برابر وزن ۱۰ عدد آجر بوده و یک کارگر به راحتی می تواند آن را حمل نماید و سریعا نیز نصب می گردد. در ضمن ملات مصرفی برابر ۲۵٪ ملات مورد نیاز برای اجرای همان دیوار با آجر بوده و به درصد سیمان کمتری نیز در ملات نیاز دارد. به عنوان مثال چنانچه برای اجرای یک دیوار با آجر به یک صد کیلوگرم سیمان نیاز باشد همان دیوار در صورت استفاده از بلوک های هبلکس ۱۵ کیلوگرم سیمان مصرف می کند. همچنین بارگیری و حمل بلوک های هبلکس که در قالب های3.15مترمکعبی بسته بندی می شوند با استفاده از جرثقیل فکی و تریلی کفی به راحتی و اقتصادی تر انجام می گیرد. یک تریلی با ۹ پالت بزرگ برابر28.35متر مکعب را حمل می نماید.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان