آب در بتن

فهرست

نقش آب در بتن چیست؟

شن و ماسه در بتن هیچ گاه فعل و انفعالات شیمیایی ندارد ولی مخلوط سیمان و آب هیدراته میشود مداری ا این آب جهت هیدراته شدن (فعل و انفعالات شیمیایی ) به کار میرود و نی مقداری از آن صرف تر کردن دانه های شن و ماسه  می گردد. همچنین مقداری از آن این مقداری از آن صرف مرطوب کردن دانه های شن و ماسه می گردد.

دانه های الیافی

همچنین مقداری از این آب جه روان کردن بتن به کار می رود.

میزان آب در بتن

میزان آب مصرفی در بتن شامل موارد زیر است:

 الف) میزان آب تابع میزان سیمان است. W = F (c)  مقدار آبی که حدتها شدن سیمان مصرف می شود ۲۰٪ وزن سیمان است.

(ب) مقدار آبی که صرف تر کردن سطح سنگدانه ها می شود ۲۰ درصد وزن سیمان میباشد.

ج) مقدار آبی که سبب روان کردن می شود ۵ تا ۱۴ درصد وزن سیمان است. ضمنا نمودار شکل ۲-۴ زیر میزان آب مصرفی را با توجه به قطر سنگدانه ها نشان میدهد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

مواد مضاعف در بتن

به مواد اضافی گفته می شود که علاوه بر چهار ماده اصلی بتن به آن افزوده شود.

مقدار مجاز این مواد مضاعف که در بتن مورد استفاده قرار می گیرد معمولا چند صدم تا چند هزارم سیمان در بتن است. مواد مضاعفی که در بازار یافت به دو صورت پودر و مایع می باشد که معمولا نوع مایع آن بهتر از پودر است.

نحوه استفاده از مواد مضاعف به این شکل است که بر اساس درصد مشخص و به میزان لازم در آب بتن می ریزیم و به هم می زنیم و با شن و ماسه و سیمان مخلوط می کنیم و بتن را می سازیم.

تا آنجایی که امکان دارد بهتر است از مواد مضاعف استفاده نشود. زیرا بکار بردن مواد مضاعف در کارگاه مستلزم کنترل و دقت بیشتری می باشد و این کنترل دقیق معمولا صورت نمی گیرد. به طور کلی هدف از بکارگیری مواد مضاعف بهبود بخشیدن و اصلاح بتن است. اگر به صورت استاندارد مواد مضاعف مصرف شوند امروزه بایستی حتما در بتن استفاده گردند.

روش طبیعی برای افزایش مقاومت بتن کم کردن نسبت آب به سیمان و روش غیر طبیعی برای افزایش مقاومت بتن استفاده از مواد مضاعف است.

نقش آب در استحکام بتن

افزونه کرک استوپ (CRACK STOP)

یکی از جدیدترین تکنیکهای مسلح کردن بتن با الیافFRC که توسط کمپانی داناکلون (DANAKLON) کرنیت (KRENIT) نامیده می شود استفاده از این افزونه می باشد.

این الیاف با فرکانس ۳۰۰ میلیون قطعه در کیلوگرم در انواع سطوح سیمانی مورد استفاده قرار گرفته و از خصوصیات بارز آن جلوگیری از ایجاد ترک در بتن و بالا بردن تاب گسیختگی، حالت پلاستیکی و آب بندی و همچنین حذف آهن می باشد.

این الیاف خارق العاده جدید که به نام کرک استوپ (CRACK STOP) و توسط کمپانی دانا کلون (DANAKLON) طراحی شده پیشرفتی انقلابی در حل ضعف بتن این داده اصلی و پایه ای ساختمان بوجود آورده است همان طور که از نام آن پیداست الیاف

کرک استوپ (CRACK STOP) از پیشرفت و ایجاد ترکها هنگام ریختن تا گیرش کامل بتن جلوگیری می کند.

این ترکها نقاط اصلی ضعف بتن خصوصا در توده های عظیم آن است که نهایتا به شکاف و شکست و مهم تر از همه عمر کم بتن منجر می شود. این الیاف به طور ساده و مؤثر ضعف بتن را حل کرده و اجازه استفاده بهتر و اقتصادی تر از نیروی خمشی و کشش بتن را میدهد.

به طور مثال در کف سازی و جاده سازی دیگر می توان آهن مش را حذف نمود و گذشته از جنبه اقتصادی آن چون خود بتن سالم و بدون ضعف می شود. عمر مفید آن افزایش خواهد یافت. این عملکرد برای نخستین بار توسط کمپانی داناكلون (DANAKLON) به عنوان پیشرفتی بزرگ در تکنیک الياف صورت گرفته است. نازکتر بودن این الیاف از موی سر آدمی و کاهش زمان مخلوط کردن الياف نسبت به قبل و قدرت بالای پخش آن از مزایای آن است. ۶۰۰ گرم در متر مکعب الياف پلی پیروپلن قادر به مراقبت کامل ترکها می باشد. نتایج بدست آمده در کلیه موارد حاکی از پیش بینی های صحیح بوده و با اطمینان تأکید می گردد که این الیاف می تواند با شرایط حاد تر نیز مقابله نماید.

وزن مخصوص بتن

جزئیات زیر تنها انتخاب نمونه های کوچکی از بتنهایی است که به طور موفقیت آمیز اجرا شده است. انتخاب آنها به خاطر خصوصیاتی است که می تواند برای عموم جالب باشد.

یکی از نخستین کاربردهای اشعه لیزری در بتن در کارخانه مهندسی بل (BELLE) واقع در شین (SHEEN) انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است. کف مصالح ساختمانی و آزمایشگاه کارخانه در دو مرحله : در مرحله اول حدود ۲۳۰ متر مربع و در دومین مرحله ۳۲۰۰ متر مربع بتن ریزی شده است. نیروی فشار بتن Mpa ۳۰ و مقدار سیمان ۳۰ گرم در متر مکعب بوده و سیلیکات سدیم به عنوان ماده سخت کننده روز بعد از ریختن بتن در سطح اعمال گردیده و ضخامت بتن ۱۵ سانتی متر است. دو روز به از ریختن بتن حدودا در هر فاصله ۷ متر یک درزی با عمق حدود ۵ سانتی متر جهت نیروی انقباض ایجاد گردید. اولین قسمت در فوریه ۱۹۸۹ و دومین آن در آوریل ۱۹۸۹ با استفاده از کرک استوپ (CRACK STOP) ریخته شده و بعد از چندین ماه هیچ گونه ترک مشاهده نگردید.

متعاقبا به دلیل موفقیت استفاده از الیاف کرک استوپ CRACK STOP در این کف سازی جاده های خارجی و محل پارک کامیون به مقدار حدود ۱۰۰۰۰ متر مکتب با استفاده از همین الیاف سطح سازی گردید. جاده بتنی با عرض ۶ متر و ضخامت ۲۰ سانتیمتر بدون استفاده از فولاد در طول کمی بیش از ۸۰ متر و با شیب ۱ به ۱۵ ریخته شده است.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان