الیاف بتن کرک استپ

الیاف بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ (Crack Stop)

بتن با مقاومت Mpa ۳۰ هوا داده همراه با ۳۳۰ کیلوگرم مواد سیمانی که ۲۵٪ آن سربار ذوب آهن بوده طراحی گردید. حدودأ ۸۰ متر در طول روز در یک نوار از ابتدای شیب تا انتها بدون ایجاد درزهای انبساط ریخته شد. بتن قسمت فوقانی برای ایستادگی بهتر غلیظ ریخته شده و انتهای جاده نیز که به این بتن وصل می گردد اندک اندک و کمی دیر تر از بتن پر گردید.

نقش آب در بتن چیست؟
بنابراین در اصل جاده به گونه ای از قسمت بالا تعبيه شد که بر هر گونه فشار و تنش جاذبهای غلبه کند. پس از چند هفته یک ترک در عرض جاده و تقریبا در مرکز و در درز اتصال بتن ایجاد گردید. این جاده تقریبا برای مدت یک سال با یک سری از سنگین ترین کامیون های خاک بردار، باربر، جرثقیل و… مورد استفاده قرار گرفت و هیچ گونه تغییر یا ترکی در آن ظاهر نگردید. هیچ گونه تغییری در ترک مرکزی و حتی اطراف آن مشاهده نشد. در حقیقت خود این ترک نیز با چشمانی ریز بین قابل مشاهده بود. مقدار الياف ۷۰۰ گرم در متر مکعب بوده است.
کف کارخانه ای در نورسهم (NORTHA MH) به مساحت بیش از ۶۰۰۰ متر مربع و با ضخامت ۱۵ سانتیمتر از درزهای انبساطی خطی بتن ریزی شده است. این بتن که از قدرت زیادی برخوردار است دارای دوده سیلیکا (SILICA FUME) و مقدار سیمان ۳۵۰ کیلوگرم در متر مکعب برای مقاومت Mpa ۶۵ و روان کننده استاندارد برای کاهش نسبت آب به سیمان به کمتر از ۵٪ طراحی شده است که در حقیقت مقاومت حاصل از آن بیش از حد انتظار گردید. بتن شامل ۶۰۰ گرم در متر مکعب کرک استوپ (CRACK STOP) بوده و نتایج عالی را به دنبال داشته است.
اجزای این بتن قوی برای این که در برابر هر ترکی مقاوم باشد با استفاده از الیاف به عنوان مانع ایجاد ترک به عنوان یک ترکیب عالی مطرح است. با استفاده از تأثیر الیاف کرک استوپ (CRACK STOP) در این تیپ بتنها می توان به مقاومتهای بالاتری در حالت پلاستیک و کشش دست یافت و در نتیجه بهره وری بیشتر از یک کف محکم و مطمئن داشت.
بیش از ۱۶ هزار متر مکعب در فضایی به مقدار ۱۰۰ هزار متربع جهت پارکینگ و مرکز خرید میداول (MEADOWHALL) با استفاده از الیاف کرک استوپ (CRACK STOP) بتن ریزی شده است. در ابتدا بتن با ضخامت ۱۵ سانتی متر و دو شبکه مش فولادی در پائین و بالای بتن طراحی گردیده بوده و به دلیل زمان انعقاد قرار داد و جنبه های اقتصادی، آهن مش جهت بالا حذف و به جای آن ۹۰۰ گرم در متر مکعب از الیاف کرک استوپCRACK STOP استفاده گردید.

مواد تشکیل دهنده بتن
این یک اجرای بسیار مشکل بود چون اسلمپهای بتنی عریض و به ابعاد ۱۶۸۸ متر بوده و مش زیرین با نگهداری نیروی حاصله از انقباض، تنش بیشتری را به قسمت فوقانی اعمال می نماید. بتن برای مقاومت Mpa ۳۰ با مقدار مصرف ۳۳۰ کیلو سیمان در متر مکعب هوا داده شده و 25 درصد طراحی شده بود و طی قرارداد قضایی حدود ۸۰۰ متر مربع از نوع دیگری الیاف استفاده گردید که نتیجه آن به حدی نا مطلوب بود، که بتن حاصله جمع آوری گردید. بتنی که در همان زمان با استفاده از کرک استوپ (CRACK STOP) ریخته شده بود بدون هیچ ترکی جوابی عالی داد. نتایج این قرار داد بزرگ کاملا مثبت بوده و تاکنون کوچک ترین اثرسوئی حاصل نگردیده است.
بیش از ۴ تن از الیاف کرک استوپ (CRACK STOP) در عملیات بتنی دیواره های ساحلی دریای نکال استفاده گردیده است. این عملیات برای محافظت سطح با بزرگی با ارتفاع پائین تر از سطح دریا جهت مقابله با مد دریای شمال بوده و توسط EEC بازار مشترک اروپا تضمین گردیده است. در این پروژه دو تیپ بتن مصرف گردیده است یکی با مقاومت ۳۰ و دیگری mpa ۴۰ هر دو بتن دارای اضافه شونده بالا به جای سیمان جهت مقابله و مراقبت آهک موجود در منطقه بوده است. ترکهای پلاستیک مهمی همیشه در این دیوارهای ساحلی به خاطر باد شدید به وجود می آمده است. مقدار ۷۰۰ گرم در مترمکعب الياف کرک استوپ (CRACK STOP) در بتن mpa ۳۰ و ۹۰۰ گرم mpa ۴۰ استفاده گردید. چند ترک ظریف در بتن نوع mp4 ۳۰ در طی تابستان ۱۹۸۹ که هوا استثنائا گرم خشک بود ایجاد گردید. مقدار الياف تدریجأ تا ۹۰۰ گرم اضافه شد که وضعیت بتن را بسیار بهتر کرد فقط مسائل کوچکی در مورد ایزوله کردن ترکها در بتن mpa ۳۰ باقی ماند. مقدار زیاد سیمان نیز گرایش به ترک افزایش میدهد ولی نظر به این که سیمان نوع mpa ۴۰ جواب بهتری از نوع mp4 ۳۰ داده است. به عنوان یک سطح متعادل مورد قبول واقع شده است. به طور کلی نتایج الیاف کرک استوپ (CRACK STOP) در این پروژه بسیار رضایت بخش بوده و عملا مسائل جدی را که قبلا در اثر ترک به وجود می آمد حل کرده و به حداقل رسانیده است.

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

موارد استفاده الیاف بتن

معمولا ترکهای سبب اصلی ضعف و نقص بتن و ملات، خصوصا در توده های وسیع و در طول زمان است. بنابراین با استفاده از الیاف کرک استوپ (CRACK STOP) در مراحل اولیه اطمینان حاصل می نمائیم که موات، مقاومت پتانسیل کامل عمل آوری خود را ایجاد کرده است.
از الیاف کرک استوپ (CRACK STOP) در کارهای بسیار گسترده جهت کف سازی، پیاده رو، جاده، دیوار ساحل، اسپری، تولیدات بتنی آماده و غیره… استفاده میشود و موجب می گردد که نیازی به استفاده از آهن مش جهت کنترل نداشته باشیم.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان