انتخاب و تایید مصالح

فهرست

آیین نامه مصالح بتن ایران- بخش اول
انتخاب و تایید مصالح

1-1-3ملاحظات طراحی

ملاحظات طراحی مصالح مصرفی در ساخت بتن باید طوری انتخاب شوند که ضوابط طراح . ایمنی، عملکرد سازه ای، پایایی و شکل ظاهری سازه، با توجه کامل به شرایا محیطی، تامین شوند. درصد مواد زیان آورد در مواد تشکیل دهنده نباید از مقای تعیین شده به عنوان حداکثر مجاز تجاوز کنند (به بند ۳-۴-۵ رجوع شود)

 

2-1-3 ویژگی مصالح مصرفی

1-2-1-3 به طور کلی مصالح مصرفی در ساخت بتن باید مطابق ویژگی های تعیین شده در استانداردهای مربوط به این آیین نامه باشند. (به بند ۳-۲-۲ رجوع شود). در صورت لزوم باید گواهی تطابق مصارف مصرفی با ویژگیهای استاندارد ارایه شود.

 

 ۲-۲-۱-۳مصالحی را که در فهرست استانداردهای آزمایش درج نشده اند می توان در ساخت بتن به کار برد مشروط بر آن که اثر این نوع مصالح بر ضوابط طراحی به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد، اطلاعات کافی و قابل قبول در مورد مناسب بودن این نوع مصالح در دست باشد، و از کنترل کیفیت اطمینان حاصل شود. تجربه های قبلی همراه با نتایج حاصل از آزمایش های این گونه مصالح را باید با توجه به مشخصات خصوصی و نظر دستگاه نظارت در پروژه، منظور داشت. در صورت استفاده از این نوع مصالح باید سوابق مربوط به جزئیات و عملکرد آنها همراه با نقشه های اجرا شده نزد کارفرما نگهداری شود.

 

استانداردهای مربوط به آیین نامه

در جدول این قسمت از تفسیر آیین نامه، فهرست مشخصات و آزمایشهای استاندارد با شماره گذاری دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه شده است. این استاندرادها حتی الامکان براساس مشخصات و آزمایش های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه شده اند و در مواردی که استانداردهای ایرانی تدوین نگردیده عمدتا از استانداردهای ASTM استفاده شده است. در این جدول استانداردهای معادل آن نیز مطابق   ISO، BSI ، AASHTO، استاندارد ایران و استانداردهای دیگر شامل ACI ،CSA FIP ،CEB RILEM و IS  مشخص شده اند.

 

۲-۳ آزمایش های مصالح

۱-۲-۳دستگاه نظارت می تواند علاوه بر آنچه در مدارک مربوط به مشخصات فنی اجرایی پیش بینی شده انجام آزمایش های دیگری را برای هر یک از مصالح مصرفی در ساخت بتن در خواست کند تا از تطابق کیفیت این مصالح با ویژگیهای فنی مقرر اطمینان یابد.

۲-۲-۳آزمایش ها باید طبق استانداردهای تعیین شده و به وسیله دفتر امور فنی و تدوین معیارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با رعایت مفاد فصل پنجم به عمل آیند.

 ۳-۲-۳دستگاه نظارت باید تا خاتمه دوره تضمین و حداقل تا یک سال پس از پایان کار هر پروژه، سابقه کامل نتایج آزمایش های انجام شده روی مصالح را نگهداری و سپس به صاحب کار تحویل دهد. ضبط و نگهداری این اطلاعات به صورت رایانه ای برای ساختمان های مهم الزامی است.

 

۳-۳ سیمان

یکی از مشخصات مشروح

۱-۳-۳ سیمان مصرفی در ساخت قطعات باربر باید با یکی از مشخصات مشروح زیر یا هر استاندارد دیگری که قبلا به تایید دستگاه نظارت رسیده مطابقت داشته:

الف « مشخصات انواع سیمان پرتلند» استاندارد ملی ایران به شماره ۳۸۹

ب « مشخصات انواع سیمان پرتلند آمیخته روباره ای»استاندارد ما شماره 3517

پ « مشخصات انواع سیمان پرتلند آمیخته پوزولانی» استاندارد ملی ایران شماره ۳۴۳۲

ت « مشخصات انواع سیمان پرتلند آمیخته آهکی» استاندارد ملی ایران به شماره4220

 

۲-۳-۳ سیمان مصرفی در کارگاه باید دارای مشخصات سیمانی باشد که در

تعیین نسبت های اختلاط به کار رفته است. (به بند ۶-۲ رجوع شود)

خرید یونولیت از تولیدی

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان

جدول 3-1-1 الف کاربرد مشخصات اختیاری سیمان های پرتلند.
مشخصات اختیاری کاربرد نوع سیمان پرتلند
4 برای مصارف عمومی 1
3 ،4 برای مصارف عمومی،با حرارت زایی متوسط و خاصیت ضد سوالفات متوسط 2
4،2،1 برای تسریع در کسب مقاومت 3
4 برای حرارت زایی کم 4
4 برای ایجاد مقاومت در برابر حمله شدید سوالفات ها 5

(۱) ضد سوفات متوسط با حداکثر سا، کلسيم آلومینات ۸ درصد

 

 (۲) ضد سولفات قوی با حداکثر سه کلسیم آلومینات ۵ درصد

 

(۳) حرارت زایی متوسط، حداکثر معادل ۷۰ کالری به ازای یک گرم سیمان یا ۲۹۰ کیلو ژول به ازای یک کیلوگرم سیمان در ۷ روز، یا کل درصد وزنی سه کلسیم سیلیکات و سه کلسیم آلومینات ۵۸ درصد

(۴) سیمان با قلیایی کم که حداکثر معادل قلیایی آن بر حسب NaO% +۰/۶۵۸KO در حد0.6 درصد است و برای بتنی مصرف می شود که واکنش سنگدانه های با قلیایی های سیمان زیاد و یا مخرب باشد.

بهترین کیفیت و مشاوره رایگان